کانال تلگرامی کنفرانس
پوستر کنفرانس


 ملیت ثبت نام کنندگان
  

 

 
 


 

 

مهلت ارسال اصل مقالات:

30 شهریور 96

مهلت ثبت نام در کنفرانس:

15 مهرماه 96
 
تاریخ برگزاری کنفرانس:

27 و 28 مهر ماه 9
6
 دبیرخانه کنفرانس
جمهوری اسلامی ایران، شهر مقدس قم، خیابان ساحلی، بعد از مصلی، جنب پل 9 دی، دانشگاه مجازی المصطفی (ص)، معاونت پژوهش و تولید محتوا
شماره تلفن:
0098-25-32114174
0098-25-32114177
آدرس ایمیل: icm@ou.miu.ac.ir

کانال اطلاع رسانی در تلگرام:
hamayesh_mou@

| اطلاع رسانی > اخبار >
.: اخبار

برگزاری دومین پیش نشست علمی کنفرانس: مبانی و راهبردهای آموزش های دینی در فضای مجازی

دومین پیش نشست علمی کنفرانس ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزشهای دینی
به صورت حضوری و مجازی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین سید حمید حسینی برگزار شد.


 
موضوع: مبانی و راهبردهای آموزش های دینی در فضای مجازی
🔸با ارائه حجت الاسلام و المسلمین سید حمید حسینی
 
زمان: شنبه 7 مردادماه، ساعت 10 صبح
مکان: قم، دانشگاه مجازی المصطفی (ص)
 به گزارش دبیرخانه اولین کنفرانس بین المللی «ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی»، دومین پیش‌نشست علمی کنفرانس با ارائه حجت الاسلام و المسلمین سید حمیدرضا محمودزاده حسینی با موضوع مبانی و راهبردهای آموزش دینی در فضای مجازی، روز شنبه 7 مردادماه 96 در دانشگاه مجازی المصطفی (ص) به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

دراین جلسه حجت الاسلام و المسلمین حسینی سطوح بهره گیری از فضای مجازی برای اهداف مذهبی را به

7 بخش تقسیم کرد و به شرح هر کدام پرداخت.

سطح 1: معرفی و اطلاع رسانی: این بخش بیشتر به معرفی امور دینی و مذهبی و پایگاه های اطلاع رسانی اختصاص دارد.

سطح 2: مشاهده اماکن مذهبی: ادیان متعدد در جهان امروز در این بخش کمی بیشتر از معرفی و اطلاع رسانی است و به بازدید های مجازی از اماکن مذهبی و حتی بهره گیری از تصاویر پاناروما نیز پرداخته اند.

سطح 3: تسهیل در آئین های حضوری: سطح سوم از امکانات مجازی برای آئین های حضوری، همچون زیارت نیابی به صورت مجازی و دیگر امور مرتبط با این سطح بهره برداری کرده اند.

سطح 4: مراسم و مناسک الکترونیکی: این سطح، پا را فراتر گذاشته و از مدیتیشن مجازی و ابزارهای تمرکز و مراقبه گرفته تا محفل و دعای اینترنتی، اختصاص دادن اتاق دعا و حتی مشارکت در مراسم تدفین و سوگواری مجازی را مورد استفاده قرار داده است.

سطح 5: خدمات علمی و فرهنگی: در این سطح، نهادهای مذهبی دنیا برای ترویج فرهنگ خود تلاش کرده اند. در این راستا می توان به پایگاه های متعدد ازجمله پایگاه جهانی بهائیان، کلیساهای اینترنتی، کنیسه مجازی شامل خدمات فرهنگی و علمی گوناگون و نهایتا انجمن جهانی معرفی اسلام برای تازه مسلمانان به 16 زبان، اشاره کرد.

سطح 6: پاسخگویی و مشاوره: در این سطح تعامل بیشتری با مخاطب نسبت به چند سطح قبلی دیده می شود. نهادهای دینی در این بخش به مشاوره مذهبی، روانشناسی و سلامت روحی، پاسخگویی به پرسش های دینی و مذهبی مخاطبین خود پرداخته اند.

سطح 7: آموزش و یادگیری: این سطح، از بالاترین سطح تعاملی با مخاطبین خود برخوردار است. نهادهای دینی و مذهبی برای تربیت منابع انسانی و آموزش مخاطبین خود از روش های متعدد و سامانه های گوناگونی بهره جسته اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قران و حدیث در ادامه به شرایط موجود در آموزش الکترونیکی علوم اسلامی  اشاره کرد و افزود: آموزش بر دو نوع است؛ آموزش‌های عمومی و آموزش‌های تخصصی

آموزش‌های عمومی: فعالیت‌های آموزشی پراکنده، مقطعی که نظامی جامع را پیگیری نمی‌کند و به مدرکی معتبر منتهی نمی‌گردد.

مدیر سامانه یادگیری الکترونیکی حمیم خاطر نشان کرد: در این بخش شاهد اقداماتی مؤثر نیستیم و برنامه‌هایی که از سوی سازمان‌های‌ فرهنگی اجرا می‌شود معمولاً از نوع خدمات فرهنگی است و جنبه آموزش و یادگیری ندارد. زیرا در آنها تعامل، استمرار و پیگیری دیده نمی‌شود.

ایشان به سامانه آموزش الکترونیکی حامیم به عنوان نمونه‌ای از آموزش‌ عمومی دین در فضای مجازی اشاره کرد.

آموزش‌های تخصصی: برنامه‌های نظام‌مند آموزشی که اهدافی مشخص و از پیش‌تعریف شده را پیگیری می‌کند و به مدرکی دارای اعتبار متنهی می‌گردد.

ایشان افزود: در این بخش تجربه‌های ارزشمندی در رشته‌های دانشگاهی به‌دست آمده ولی هنوز شرایط مطلوب برای تحصیل مجازی در حوزه‌ علمیه فراهم نشده است.

حجت الاسلام حسینی در مبحث مبانی آموزش دین به مواردی چون فطری و جهانی بودن دین، وابستگی دین به  تعقل و آگاهی، انتخابی و اختیاری بودن دین، استقبال دین از پرسش و انتقاد، تدریجی و مادام العمر بودن کسب معرفت دینی، ضرورت رعایت اهلیت و ظرفیت در فراگیران، تفاوت معرفت حقیقی با یادگیری مرسوم علمی، وابستگی معرفت حقیقی به اخلاق و تهذیب، ضرورت حفظ ویژگی‌ها و نقاط قوت آموزش‌های حوزوی، اشاره نمود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث به مبانی بهره‌گیری از فضای مجازی نیز اشاره کرد و این مبانی را اینگونه برشمرد: پلید و منفی ندانستن ابزارهای علم و فناوری، امکان بهره‌گیری از این ابزار برای آموزش دین، فرصت‌ و تهدید بودن فضای مجازی برای اخلاق و معنویت، فنی نبودن و تربیتی بودن موضوع، تفاوت اقتضائات فضای مجازی و حضوری، و تفاوت ویژگی‌های نسل‌ جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات.

آخرین بخش سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسینی به راهبردهای توسعه آموزش‌ دینی در فضای مجازی  اختصاص یافت. وی چندین مورد را در این عرصه مهم و ضروری ارزیابی نمود که افزایش مهارت و آگاهی استادان و متولیان علوم اسلامی، حمایت از تولید محتوای آموزشی روزآمد در زمینه‌های دینی، اولویت بخشیدن به ابزارهای الکترونیکی مکمل آموزش‌های حضوری، برگزاری دوره‌های آموزشی ترکیبی، همکاری و هم‌افزایی مراکز فعال آموزش الکترونیکی دینی، طراحی نظام رسمی آموزش الکترونیکی حوزوی متناسب با اقتضائات این روش، اولویت دادن به آموزش سطوح عالی و بازآموزی فضلا و استادان، تدوین ضوابط و الزامات تأسیس حوزه‌های علمیه مجازی، و نهایتا زمینه‌سازی برای تبدیل دانش‌آموختگان حوزه به تولیدکنندگان محتوا، از جمله این موارد بود.

این پیش نشست با پرسش های اساتید و حاضرین در جلسه و پرسش های حجت الاسلام و المسلمین حسینی به پایان رسید.
 
◀️ اولین کنفرانس بین المللی «ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش های دینی»
برای #پیوستن_به_کانال یا #دعوت از فرهیختگان، اساتید و پژوهشگران از لینک ذیل استفاده نمایید:
https://t.me/hamayesh_mou


بازگشت1396/05/02
نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني    
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !