| اطلاع رسانی > اخبار >
.: اخبار

پنجمین پیش نشست همایش ملی نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی با عنوان"آخرت‌شناسی و حکومت اسلامی" برگزار شد

به حول قو ه الهی و عنایت حضرت صاحب الامر (عج ) ششمین پیش نشست همایش ملی نقش حکمت اسلامی

در انقلاب اسلامی با عنوان" آخرت‌ا شناسی و حکومت اسلامی " از سوی دبیر خانه این همایش با همکاری مجتمع اموزش عالی بنت الهدی با سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضاپور - دام عزه العالی برگزار شد.

 


چکیده مباحث مطرح شده در این پیش نشست به شرح زیر می باشد 

بسم الله الرحمن الرحیم
آخرت‌ شناسی و حکومت اسلامی

منظور از آخرت‌شناسی یا «scathology» شاخه‌ای از کلاو و حکمت الهی است که به حیات پس از مرگ انسان و مبانی و ویژگی‌ها و مراحل آن می‌پردازد و این بخش در حکمت اسلامی به واسطه اشارات و لطایف نهفته در کتاب و سنت از سویی و ظرفیت عظیم فلسفه اسلامی در گشودن افق‌های تازه عقل بشری از سوی دیگر، بسیار گسترده و عمیق مطرح شده است. منظور از حکومت اسلامی حکومت سیاسی مبنی بر ضوابط و موازین و اهداف و غایات مطرح شده در آیین آسمانی اسلام است. حکمای مسلمان ضرورت نبوّت و نیاز انسان به دین را براساس مقدماتی همچون: تنوع نیازهای انسان و عدم کفایت فرد برای تأمین آن‌ها و نیاز به همیاری و مشارکت و در نتیجه ضرورت اجتماعی زیستن و تقوّم اجتماع به قانون و مجری آن با حکمت الهی، اثبات نموده‌اند. کسانی چون غزالی و ابن خلدون و خواجه اشکال کرده‌اند که کم نیستند جوامعی که با ضوابط و قوانین مدوّن بشری، نظر اجتماعی مقبول را برقرار کردند. در پاسخ به این نقض می‌توان گفت که ب توجه به ابعاد پیچیده انسان و امتداد حیات ابدی و تأثیر عملکردهای فردی و جمعی وی در نحوه زیستن او در جهان و امتداد حیات ابدی و تأثیر عملکردهای فردی و جمعی وی در نحوه زیستن او در جهان آخرت، قانون و نظر مطلوب است که با ملاحظه مصالح بلندمدت انسان تنظیم و اجرا گردد در حالی‌که قوانین موضوعه بشری حتی در پاره‌ای موارد از مصالح بلندمدت دنیوی هم غافل از تا چه رسد به مصالح اخروی. فلذا می‌توان ضرورت حکومت دینی و اسلامی را براساس ارتباط فراگیر دنیا و آخرت و تأثیر شئون نظری و علمی ظاهری و باطنی و فردی و اجتماعی انسان در سرنوشت ابدی و محدودیت دانش و تجربه بشری در تأمین آگاهی‌های لازم و انگیزه‌های مؤثر اثبات نمود. برنامه‌ریزی برای زندگی انسان بدون توجّه به آغاز و انجام او بهانه‌ای جز زندگی معطوف به جهل و سفاهت نخواهد داشت. همچنین توجه به مالکیت مطلق الهی بر اشیاء و اشخاص مخلوقات و ملازمت روابط چهارگانه انسان با تصرف در سالک غیر و قبح تصرف در ملک غیر بدون اذن مالک و در معرض ضرر عظیم واقع شدن انسان مالک هستی است در نتیجه حکومت فرادینی آدمی را در مسیری مقابل اخلاق و در معرض ضرر قرار می‌دهد. لذا خواجه طوسی ازاله خوف را از جمله دلایل حسن بعثت تلقی می‌نماید. در آیات 45 و 46 سوره صاد، پیامبران الهی بر قدرتمندی در عمل و تیزبینی در نظر توصیف می‌کند و علت ان را آخرت‌اندیشی که خصلتی پاک و پاکیزه‌کننده است، یاد می‌نماید:
و اذکر عبادنا ابراهیم و احق و یعقوب اولی الایدی و الابصار انّا اخلصناهم بخالصۀ ذکری الدّار



بازگشت1397/10/09
نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني    
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !